آشنایی با خواص بی نظیر چای جاسمین
نوشته شده توسط : مینوش

جاسمین (یاسمن یا یاس) با نام علمی (Jasminum officinale) ، درختچه ‌ای زینتی از راسته نعناسانان، با گل های سفید و زرد رنگ است که بومی کشورهای مدیترانه ای است. برای تهیه حدود یک کیلوگرم عصاره جاسمین، تقریباً ۱۰۰۰ کیلوگرم گل جاسمین مورد نیاز است. از گل های جاسمین در بیوتراپی و صنعت عطرسازی نیز استفاده می شود.

ضد پیری

جالب است بدانید همین رادیکال های آزاد منجر می شوند تا در عملکرد و جوان سازی پوست اختلال ایجاد شود. بنابراین می توان گفت آنتی اکسیدان با از بین بردن رادیکال های آزاد روند پیری را نیز به تأخیر می اندازد.

بهبود گردش خون

طبق آخرین یافته های علمی چای گل جاسمین می تواند منجر به تنظیم گردش خون افراد شود. از این رو، از بروز مواردی مانند انسداد عروق، آسیب های مغزی و لخته شدن خون پیشگیری می کند.

افزایش سلامت قلب

یکی از فواید گل جاسمین پایین آوردن چربی خون و کلسترول بد می باشد. همچنین مانع از تشکیل این نوع کلسترول می شود. بدین ترتیب اگر می خواهید ریسک مبتلا شدن به بیماری های قلبی عروبی و سکته مغزی را در خود کاهش دهید، توصیه می کنیم مصرف این نوع چای را در دستور کار خود قرار دهید.

کاهش استرس

از دوران قدیم چای گل جاسمین به دلیل ویژگیهایی که دارد به عنوان یک ماده ضد افسردگی شناخته شده است. با خوردن این چای احساس فوق العاده ای در شما ایجاد می شود.

آشنایی با خواص بی نظیر چای جاسمین


از دیگر خواص گل جاسمین مراقبت از پوست است؛ استفاده از دمنوش گل جاسمین با داشتن مقادیر زیادی آنتی اکسیدان به سلول های تازه پوست کمک می کند تا سلول های مرده را راحت تر از بدن جدا کنند و در نتیجه پوستی شاداب تر را به شما هدیه می‌دهند. همچنین برای از بین بردن آکنه های روی پوست تنها کافی است تا آب گل جاسمین را گرفته و به وسیله یک پنبه بر روی آن ها بمالید تا به سرعت از التهابات آن ها کم شود.

نحوه استفاده از گل جاسمین

عموما گل های یاس جاسمین را به صورت دم کرده مصرف می کنند؛ البته همانطور که گفته شد برای مصارف خارجی نیز عصاره آن بر روی پوست مالیده می‌شود.

در نظر داشته باشید که موارد گفته شده تنها از جهت خواص این گل دارویی هستند و علاوه بر این موارد از عطر و بوی دلپذیر این گل در صنایع تولید عطر و ادکلن نیز استفاده می‌شود.

جاسمین

خواص چای گل جاسمین
مقابله با انواع باکتری

چای گل از طرفی با باکتری های بد مبارزه نموده و آنها را نابود می سازد، از طرف دیگر به ساخت باکتری هایی که برای هضم غذا مفید هستند کمک می کند.

در علم آرو‌ماتراپی (رایحه درمانی)، از عطر گل جاسمین برای کاهش ضربان قلب، تسکین اعصاب و بهبود خلق و خو و از بین بردن استرس و افسردگی استفاده می شود. همچنین می توان از عطر جاسمین برای تسکین علائم یائسگی مانند سرگیجه، گر گرفتگی، درد، بی خوابی و سردرد استفاده کرد.

می توان از مخلوط چای سبز با جاسمین برای مبارزه با بیماری های قلبی، جلوگیری از بروز سرطان، بهبود گردش خون، تسکین درد، درمان سردرد، سرفه و روماتیسم استفاده کرد. آنتی اکسیدان های موجود در جاسمین از طریق مبارزه با رادیکال های آزاد، از بروز سرطان و انواع بیماری ها جلوگیری می کنند.

نوشیدن چای سبز با جاسمین موجب افزایش متابولیسم و سطح انرژی بدن می گردد و این امر به کاهش وزن کمک اساسی می کند. نوشیدن چای جاسمین از جذب چربی و کلسترول نیز جلوگیری می کند.


مشاهده
دمنوش

چای جاسمین چیست؟
چای گل جاسمین یا به انگلیسی Jasmine Flowering Tea یکی از گونه های چای چینی می باشد. در این محصول برگ چای سفید و گل جاسمین به یکدیگر وصل و سپس خشکانده شده است. هنگامی که چای گل را در آب جوش قرار می دهید به مانند یک گل شکوفا می شود. و ظاهر زیبایی پیدا می کند. بنابراین توصیه می شود چای گل جاسمین را در ظروف یا قوری های شیشه ای درست کنید تا زیبایی آن دیده شود. همچنین با افزودن آب جوش می توانید دو تا سه بار از این چای استفاده مجدد کنید.

خواص گل جاسمین
مصرف چای گل جاسمین باعث آرام شدن هیجانات می‌شود و قابلیت خواب آوری دارد. همچنین استفاده از دمنوش آن گرمای بدن را کم می‌کند و باعث می‌شود تا احساس خنکی کنید. از همین رو زمان مناسب مصرف آن در فصل های گرم سال است و استفاده از آن در زمستان و پاییز توصیه نمی‌شود.


کمک به لاغری

چای گل جاسمین از طریق افزایش متابولیسم یا سوخت و ساز بدن موجب چربی سوزی و در نتیجه لاغری می شود. به تازگی مشخص شده کسانی که از این چای می نوشند در زمان کمتری نسبت به دیگران کاهش وزن پیدا کرده و لاغر می شوند.

رایحه درمانی یا آروماتراپی

یکی از خصوصیات منحصر به فرد چای گل جاسمین عطر و رایحه دلپذیر آن است. تحقیقات روانشناسی کاربردی نشان می دهند بوئیدن و استنشاق چای گل می تواند ضربان قلب فرد را کاهش داده و منجر به آرام شدن فعالیت های عصبی و ریلکسیشن و بهبود خلق و خوی می شود.

جلوگیری از سرطان

از آنجاییکه این چای مقادیر فراوانی آنتی اکسیدان دارد. لذا استفاده از آن ریسک مبتلا شدن به سرطان را پایین می آورد. دلیل این امر آن است که آنتی اکسیدان به رادیکال های آزاد موجود در بدن حمله نموده و از این طریق مانع از بروز سرطان می شود.

 





:: بازدید از این مطلب : 137
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 14 دی 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: